JEDF 2024
Després de l’èxit de les I Jornades d’Entreteniment Digital de Figueres, celebrades del 19 d'agost al 23 de setembre de 2023, i de l'exposició temporal 50 anys d’entreteniment digital que les acompanyava, enguany celebrem les II Jornades d'Entreteniment Digital de Figueres, JEDF 2024.
Les JEDF 2024 estan comissariades pel doctor Josep Maria Frigola, destacat col·leccionista d'una extensa i única col·lecció de videojocs i plaques de jocs per a recreatives, que ha mostrat en diferents jornades i congressos, i per Alex Roca, desenvolupador de videojocs des de 2005, que ha treballat, entre altres, a Ubisoft. A més ha impartit nombroses conferències a diferents universitats. És membre d'A.R.C.A.D.E., Retromaniacs i Arcade Vintage
Les Jornades van acompanyades de l'exposició Història del videojoc català, comissariada pel doctor Josep Maria Frigola i Alex Roca i que romandrà oberta a la Sala Oberta del Museu del 26 d'octubre de 2024 al 25 de gener de 2025.
Programa JEDF 2024
Dissabte 9 de novembre
12:00 h
Visita comentada a l'exposició a càrrec dels comissaris.
16:00 -17:00 h
Xerrada “Combinant videojocs amb altres arts”
Els videojocs compten amb un important factor creatiu i artístic, que en molts casos, interacciona amb altres àmbits culturals. Diferents empreses o professionals del videojoc també han treballat en àmbits com el joguet, la il·lustració, el còmic, l'animació i el cinema, entre altres. Explorarem alguns dels casos més destacats a Catalunya i les possibilitats, oportunitats i avantatges que aquestes col·laboracions, així com els coneixements que aporten.
Hi participaran:
- María Burgués. Graduada en Comunicació i Gestió Cultural (UB), va cursar Màster en Producció i Distribució Cinematogràfica (UVic) i Postgrau en Guió de Ficció per a Cinema i Televisió (ECIB). Ha treballat a diferents empreses produint tota mena de projectes cinematogràfics: curtmetratges, llargmetratges i sèries d’imatge real, d’animació o experimentals. Recentment, ha dirigit el seu primer curt: Aprehendre. És cofundadora, productora executiva i guionista a la productora audiovisual Vanova, on també treballa en el seu debut als videojocs amb el joc de realitat virtual Lumen.
- Marçal Mora-Cantallops. Doctor per la Universitat d'Alcalá i investigador en l'àmbit dels Game Studies, també es dedica a projectes que tracten la història del videojoc, el col·leccionisme i la problemàtica de la preservació. Ha col·laborat en diversos mitjans de divulgació del videojoc clàssic, com RetroGamer i New Super Juegos. Ha escrit el llibre Rompecabezas: Cinco décadas de videojuegos y puzles, va codirigir el documental Edición Coleccionista i ha col·laborat en el llibre La Historia de Nintendo Vol. 3 i en múltiples exposicions de videojocs.
- Enric Sant. Cofundador de la productora audiovisual Vanova, on, a més de projectes cinematogràfics, desenvolupen Lumen, un videojoc amb un marcat caràcter artístic que dirigeix a escala de projecte, creatiu i artístic. Anteriorment, va desenvolupar videojocs a Digital Chocolate o Omnidrone, i va treballar com a freelance en publicitat o videoclips amb clients com League of Legends o Major Lazer. Com a artista visual, els seus quadres i grafitis s'han exposat a diferents museus i festivals internacionals.
17:00 - 17:30 h
Pausa amb refrigeri
17:30 -18:30 h
Xerrada “Editores catalanes de videojocs”
Les empreses desenvolupadores de videojocs sovint necessiten ajut per publicar els seus jocs, donar-lo a conèixer, finançar-lo, adaptar-ho a altres plataformes, fabricar i distribuir edicions físiques… Aquest treball el fan les empreses editores, les seves companyes de viatge, que hi aporten recursos i experiència. En aquesta xerrada explorarem la seva tasca: quines editores de videojocs hi ha a Catalunya? Quina és la seva història? Quins jocs han publicat? Què ofereixen a les empreses desenvolupadores i què els recomanen? Quins reptes es troben? Com veuen el present i futur del sector?
Hi participaran:
- Saverio Caporusso. CEO i dissenyador de jocs a Troglobytes Games, editora de jocs independents per a consoles i ordinadors desenvolupats al seu estudi o per equips externs com RailGods of Hysterra, While We Wait Here, Death Noodle Delivery, Blind Fate: Edo no Yami o Hyper Parasite.
- Eva Gaspar. Advocada, consultora, àngel inversor, mentora i conferenciant internacional, té un Master en IP & IT d’ESADE. Va començar a treballar en el món dels videojocs a la històrica Bit Managers el 1999, i actualment és CEO d’Abylight i de la consultora GD Consult.es. Abylight ha publicat títols com One Military Camp, Citadelum, Maldita Castilla EX, Super Hydorah, Hyper Light Drifter, Exographer i Anoxia Station.
- Victor Pedreño. Cofundador de la desenvolupadora de videojocs independents Grimorio of Games, que té com a soci el CEO de l’editora Jandusoft. Ha desenvolupat títols com Sword of the Necromancer, Whispike Survivors o Super Hyperactive Ninja.
- Daniel Navarro. Enginyer informàtic que, després de treballar per a noms importants del sector com Paco Suárez, Fernando Rafa i en la mítica Pyro studios, va fundar el 2010 Dolores Entertainment, un estudi independent amb més de 40 títols publicats: propis com Ice Cream Surfer, Bit Dungeon, Indigo 7 o Speed or Death, i per a tercers en la seva faceta d’editora internacional amb títols com Beholgar, Ghoulboy, Dance of the Death o Agarta.
Dissabte 16 de novembre
12:00 h
Visita comentada a l'exposició a càrrec dels comissaris.
16:00 -17:00 h
Xerrada "Donant veu a videojocs catalans desconeguts"
Hi ha molts videojocs i equips catalans, tant actuals com d'anys enrere, que, malgrat tenir una gran qualitat, potencial o fins i tot èxits destacats, són poc coneguts pel públic general o fins i tot dins de la mateixa indústria. Diverses iniciatives treballen per preservar el seu llegat cultural i donar suport als nous equips que comencen.
Hi participaran:
- Eduardo Arancibia. Director de la desenvolupadora de programes per empreses Visual Soluciones i comissari del museu del videojoc Arcade Vintage. Ha organitzat diferents exposicions, esdeveniments, conferències i concursos de videojocs clàssic o de retro informàtica on s’han donat a conèixer varietat de videojocs nacionals tant clàssics com actuals. També desenvolupa jocs per plataformes clàsiques com MSX, Vectrex, Atari 2600 o Spectrum i ha col·laborat a la preservació de molts videojocs nacionals, en diferents podcasts o programes de ràdio sobre jocs retro.
- Eduardo Cruz. Expert en enginyeria inversa. Col·labora a la preservació del videojocs amb grups com l’associació A.R.C.A.D.E., recreativas.org, Arcade Vintage, The Dumping Union o l’equip de l’emulador M.A.M.E. investigant, documentant, restaurant, preservant i difonent videojocs antics. En l’àmbit tècnic de la preservació de videojocs, ha col·laborat en grans fites tècniques i històriques, com la preservació alguns dels primers videojocs catalans.
- Albert Murillo. Director y presentador de l'espai Generació digital i Som pòdcast de Catalunya Ràdio. Ha estat professor associat a l'UPF Barcelona School of Management i a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC).
- Elu Tortosa. President de Retromaniacs.es, associació que organitza tornejos i esdeveniments com Arcandreu, dedicats a la difusió dels videojocs clàssics i les màquines del milió, on s'ha entrevistat, reivindicat i reconeguts pioners del videojoc català. Col·labora amb altres equips per preservar videojocs i ajuda a donar a conèixer diferents desenvolupadors de videojocs independents actuals amb estètica retro.
17:00 - 17:30 h
Pausa amb refrigeri
17:30 -18:30 h
Xerrada “Evolució de les grans superproduccions del videojoc a Catalunya”
Ubisoft, IO Interactive, Larian i Activision Blizzard King són algunes de les grans multinacionals del videojoc que tenen presència a Catalunya i que han treballat en algunes de les llicències o franquícies més populars del món. Quina ha estat la seva trajectòria i en quins títols de renom han participat? Com han experimentat l'evolució dels seus estudis i del sector a Catalunya? Quins són els principals reptes que afronten i quines són les seves perspectives de futur? I, sobretot, quins consells ofereixen a les noves generacions de desenvolupadors? Aquesta xerrada és una oportunitat única per descobrir de primera mà l'experiència i la visió de les empreses líders del sector del videojoc.
- Jorge Cabezas. Cap d’estudi a Larian Barcelona, on han treballat a l’aclamat i premiat com joc de l’any Baldur’s Gate 3. Va començar programant a Bit Managers jocs com Tintin: Le Temple du Soleil per Game Boy o l’adaptació del clàssic Radikal Bikers a PlayStation. Posteriorment, va treballar a Gaelco en recreatives com ATV Track, Tokyo Cop o Ring Riders. Més tard, va cofundar Blit Sofware i Blitworks, on van desenvolupar Spelunky 2 i van realitzar excel·lents ports de grans clàssics com Sonic CD, Jet Set Radio, Spelunky, Fez, OlliOlli, Bastion, Super Meat Boy, Fight’n Rage i Streets of Rage 4. El 2021, part del seu equip es va convertir en Larian Barcelona.
- Eduard López. Ambaixador i Principal Designer a IOI Barcelona, equip que va fundar com Big Bangs Per Second i va ser adquirit per IOI el 2021, on treballen amb populars llicències com Hitman o James Bond. Anteriorment, va treballar en tasques de programació per a l’oficina de Copenhaguen d’IOI, CD Projekt Red o Ubisoft Barcelona a jocs com els grans èxits mundials The Witcher III, Cyberpunk 2077 o la trilogia Hitman World of Assassination.
- Rubén López. Cofundador de Novarama, va començar com a programador en jocs com Fallen Lords, Music Monstars, la popular sèrie Invizimals i Reality Fighters, treballant amb editores com Sony, i va acabar com a director tècnic en títols com KillSquad o United 1944, amb el gegant xinès Tencent, l'empresa més gran de videojocs del món, com a inversor. Actualment, està creant el seu propi estudi de jocs independents.
- Manel Sort. CEO i cofundador, juntament amb el primer CEO d’EA Trip Hawkins de Games For A Living (GFAL), compta amb inversors com Supercell. Va començar com a programador a PC Futbol 2000, Codemasters i Team17, i va tornar a Catalunya per ser productor i més tard director d’estudi de Microjocs, empresa que va ser venuda de Digital Chocolate, on va arribar a ser VP i General Manager. Posteriorment, va crear King Barcelona, on van desenvolupar jocs que han generat més d’un milió de dolars al dia, i va arribar a ser Vicepresident Primer d’Activision Blizzard King, treballant en jocs com Call of Duty Mobile. Actualment, també col·labora amb els Emirats Àrabs Units per potenciar la seva indústria del videojoc.
Entrada i reserves
L’entrada a les jornades és lliure, fins a omplir l’aforament de la sala. Es recomana efectuar reserva prèvia.
Tots els públics | |
9 i 16 de novembre de 2024 | |
De 16 h a 18.30 h | |
Sala Brossa-Frègoli | |
Activitat gratuïta | |
Places limitades. Inscripcions al Museu mateix, a recepcio@mjc.cat o al 972 504 585 |